October 6, 2016

October 6, 2016

Please reload

Recent Posts

NYT SAMARBEJDE

March 9, 2016

1/4
Please reload

Featured Posts

MOTIVATIONS BOOST til din vintertræning

December 18, 2015

 

 

Har den seneste periodes mørke, kolde og våde vejr givet dig kamp til stregen, når du skulle ud af døren til træning? Så har du måske brug for at få boostet din motivation.

 

Dette blogindlæg giver dig et par råd og redskaber til at fastholde eller genoprette motivationen for at træne henover vinteren.

 

1. Hvorfor gør du det?

 

Motivation kan defineres som det, der giver energi til, målretter eller regulerer din adfærd og beskrives ofte som grunden til eller motivet for, at du gør, som du gør. Det er derfor særdeles vigtigt, at du er bevidst om dit ’Hvorfor’, da det er drivkraften bag din handling.

 

2. Planlægning og målsætning

 

Når du er blevet bevidst om hvorfor du gør det, er næste skridt at lave en plan for den kommende sæson og opstille nogle målsætninger. Målsætning er et meget effektivt motivationsredskab , der kan være med til at give dine handlinger retning og energi.

 

Dit mål skal være SMART:

S = Specifikt

M = Målbart

A = Attraktivt

R = Realistisk

T = Tidsbestemt

 

Sæsonmål: Er et langsigtet mål, der ligger 6-12 måneder ude i fremtiden og det vil typisk være sæsonens vigtigste mål, som din sæsonplan bør være bygget op omkring.

 

Delmål: Kan være et eller flere vigtige pilemæle på vejen mod dit sæsonmål. Det kan fx være mindre vigtige konkurrencer, der kan være med til at måle din udvikling frem imod dit store sæsonmål eller det kan være mål for kortere perioder som fx vintertræningen. Dine delmål er vigtige ift. at fastholde din motivation for træningen.

 

Fokuspunkter: Er helt små mål, som du sætter for hvert enkelt træningspas, så du altid ved hvad formålet med de enkelte træninger er.  

 

3. Gør træningen sjov

 

Et andet vigtigt redskab til at fastholde motivationen henover vinteren er at gøre træningen sjov. I vinterperioden er der plads til at ligge alternativ træning ind som supplement til din normale træning. Find den træningsform som du synes kunne være sjov at prøve kræfter med. Det kan fx være løb, cykling landevej, mountainbike, spinning, thoraxtræner, svømning, rulleski, crosstrainer, roning, langrend etc. Alle disse motionsformer giver mulighed for at være i gang i relativ lang tid og kan udføres så de træner dit hjerte-kredsløbssystem.

 

4. Lav træningsaftaler

 

Hvis det kniber med motivationen kan det være en rigtig god idé at lave nogle træningsaftaler. Når man har en aftale med en træningsmakker, bliver det noget sværere at aflyse. Derudover kan det være meget motiverende at træne sammen med andre, hvis man er vant til at træne alene.

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Black Instagram Icon