October 6, 2016

October 6, 2016

Please reload

Recent Posts

NYT SAMARBEJDE

March 9, 2016

1/4
Please reload

Featured Posts

Sportspsykologi – Et effektivt redskab til at optimere dine præstationer

October 20, 2015

 

 

Mentale færdigheder er essentielle for at udvikle dig som sportsudøver, og for at du kan præstere på dit absolutte topniveau. Dine mentale evner er trænérbare på lige fod med fysiske, tekniske og taktiske færdigheder, og kan udvikles gennem målrettet arbejde.

Ved at træne dine mentale færdigheder gennem mentaltræning lærer du konkrete og effektive strategier til fx at håndtere modgang i træning og konkurrence, holde fokus og opnå det rette spændingsniveau i en konkurrencesituation.

Sportspsykologien rummer udover mentaltræning også arbejdet med Life Skills, der sætter fokus på atletens trivsel i og udenfor sporten. Ved at arbejde med disse kan du bl.a. få hjælp til at planlægge din hverdag og karriere, skabe balance imellem sport, studie, job og familie og herigennem få det optimale ud af din situation.

 

Motiverende self-talk har en positiv effekt på udholdenhedspræstationer

Et studie med to ens lignende grupper bestående af moderat trænede personer viste, at to ugers intervention med motiverende self-talk øger tiden til udmattelse med 18% ved en høj-intens cykeltest (Blanchfield et al., 2013). Der sås ingen ændring i tiden til udmattelse i kontrolgruppen.

 

Dette teoretisk funderede studie viser hermed hvordan mentale/psykologiske færdigheder kan benyttes som en effektiv strategi til at forbedre udholdenhedspræstationer.

 

Hvordan kommer jeg i gang med at bruge self-talk?

For at komme i gang med at bruge self-talk skal du formulere nogle sætninger eller nøgleord, der kan motivere dig i situationer, hvor du har brug for det. De skal indeholder direkte instruktioner for den ønskede handling i den givne situation. Det kan fx være i en konkurrence hvor du mod slutningen oplever stigende træthed. Her kan sætninger som ”hold fokus” eller ”bliv ved med at kæmpe” være med til at opretholde dit pres frem til målstregen.

 

Det er individuelt hvad der virker for den enkelte atlet, men det anbefales at self-talk formuleres positivt og at der benyttes ”du” i stedet for ”jeg” i sætningerne, da det ifølge forskning viser sig at have den største effekt. Eks. ”kom så - du kan godt”.

 

Keypoints om Self-talk:

 

  1. Self-talk skal være kort og præcis .

  2. Self-talk skal implementeres i den daglige træning og benyttes konsekvent.

 

 

AimHigh tilbyder sportspsykologiske forløb og foredrag for klubber, individuelle atleter og virksomheder

I AimHigh tilbyder vi sportspsykologiske forløb til både klubber, virksomheder og individuelle atleter. Hvert enkelt forløb bliver skræddersyet efter lige netop dine behov og kan indeholde både foredrag, workshops og individuelle samtaler. Alle vores sportspsykologiske forløb sætter fokus på udvikling af individernes mentale styrke samt teamudvikling i både teori og praksis.

 

Hvis du oplever udfordringer med at mentale blokeringer sætter en stopper for din præstation, før dine fysiske ressourcer er brugt op, eller føler at de forhindrer dig i at udfolde dit fulde potentiale, så kontakt AimHigh for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe lige netop dig.

 

 

Tags:

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Black Instagram Icon