October 6, 2016

October 6, 2016

Please reload

Recent Posts

NYT SAMARBEJDE

March 9, 2016

1/4
Please reload

Featured Posts

OPVARMNING – HÅRDT ELLER MODERAT?

July 31, 2015

 

 

Hvad er den bedste opvarmning til kort intenst cykelarbejde?

 

De fleste cykelryttere har deres egen opvarmningsprocedure og ofte indeholder denne flere eller færre momenter med høj intensitet eller sprint. Særligt i kortere discipliner af høj intensitet som i banecykling eller starter i terrændisciplinerne mountainbike og cykelcross, inkluderer ryttere høj-intensive momenter i opvarmningen. Noget tyder dog på det er for tidligt at sætte spurten ind under opvarmningen.

Ph.D og human-fysiolog hos Team Danmark og Institut for Idræt og Ernæring, Peter Møller Christensen har undersøgt hvilken opvarmning der giver det bedste resultat når man skal lave et 4 minutters ”all-out” arbejde. Det relaterer sig særligt til den opgave banelandsholdet i 4 km hold forfølgelsesløb står overfor, men er også relevant for eksempelvis mange roere og særligt for starterne i de intensive mountainbike og cykelcrossløb. En gruppe af veltrænede cykelryttere blev sat til at køre 4 min enkeltstart under tre forskellige situationer:

  • 20 min moderat opvarmning med 6 min pause inden start (PT MODS)

  • 20 min intens opvarmning med 6 min pause inden start (PT HI6)

  • 20 min intens opvarmning med 20 min pause inden start (PT HI20)

 

Resultatet afslørede at den moderate opvarmning var signifikant bedst målt på gennemsnits effekten over de 4 min. Derefter fulgte den højintense opvarmning med den lange pause (20 min) inden start. Derudover var blodets pH værdi og bikarbonat niveauer lavere mens laktat var øget ved den intensive opvarmning med 6 min pause hvilket ifølge forskerne kan være en forklaring på hvorfor intensiv opvarmning kort inden start ikke er hensigtsmæssigt for præstationen.

 

 

Tags:

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Black Instagram Icon