October 6, 2016

October 6, 2016

Please reload

Recent Posts

NYT SAMARBEJDE

March 9, 2016

1/4
Please reload

Featured Posts

ER SAGEN BØF? PROTEININDTAG UNDER LANGVARIGT ARBEJDE

July 31, 2015

 

 

Langvarig udholdenhedsidræt forårsager markante ændringer i muskulaturen. Energidepoterne bliver tømt, affaldsstoffer ophobes og muskelstrukturen bliver beskadiget af langvarige belastning. Indtagelse af kulhydrat har længe været et mantra for sportsfolk i forbindelse med præstationsoptimering. Der er heller ingen tvivl om, at kulhydrat er nødvendig for at fylde energidepoterne under og efter konkurrence, men spørgsmålet er hvorvidt indtagelse af protein kan reducere den negative effekt langvarig fysisk aktivitet påfører muskelvævet og dermed forbedre præstationen i en konkurrencesituation.

 

Protein tilskud indtages ofte af atleter som del af en restitutionsrutine efter træning og konkurrence. Der er da også god evidens for, at et kombineret indtag af kulhydrat og protein (protein:kulhydrat ratio 0.5 – 1.0g / kg kropsvægt) efter træning og konkurrence fremmer restitutionen mere end kulhydrat alene. Da langvarig udholdenhedsaktivitet resulterer i mindre skader på muskelvævet er det dog ikke en fjern tanke, at indtagelse af protein under langvarige konkurrencer som eksempelvis en Ironman kunne være gavnlig for præstationen. En foreslået mekanisme er ikke blot, at reducere muskelskader, men også et optimeret plasma insulin respons ved indtagelse af protein. Herved skulle udnyttelsen af det sukker man indtager fra energidrik og gels forbedres og spare på kroppens egne kulhydratlagre og sidste ende resultere i en optimeret præstation under langvarigt arbejde.

Umiddelbart er der dog intet som tyder på, at tilføjelsen af protein sammen med indtagelsen af kulhydrat vil give en ekstra præstationsfremmende effekt. Præstationen under tidskørsel eller tid til udmattelse ved submaximalt niveau viser sig ikke at være forbedret ved at supplere kulhydratindtaget med protein. Her skal man holde sig for øje, at så længe energiindtaget fra indtagelse af kulhydrat alene matcher energiindtaget fra et kombineret indtag af kulhydrat og protein er der ingen forskel at spore. Det vigtige i denne forbindelse ser altså ud til at bero sig på, bare at have et optimalt energiindtag frem for en blanding af kulhydrat og protein. Kun hvis indtagelsen af kulhydrat er mindre end optimal (ca. 1 gram pr. kg kropsvægt i timen), kan indtagelsen af protein give en præstationsfremmende effekt.

 

Med andre ord, som udholdenhedsatlet med længerevarende træning og konkurrence spiller indtagelsen af protein under træning eller konkurrence ikke nogen rolle så længe du sørger, at indtaget af kulhydrat er optimalt. Indtagelse af protein efter træning og konkurrence vil heller ikke påvirke genopbygningen af glykogendepoterne og derfor gælder mantraet om indtag af kulhydrat stadig. Dog er indtagelse af protein efter træning vigtig for genopbygningen af det ødelagte muskelvæv og muskelfunktion og spiller dermed en væsentlig rolle for restitutionen frem mod næste træningspas eller konkurrence.

 

Alting tyder på at du kan nøjes med tilstrækkelig kulhydrat, hvis det er et præstationsfremmende supplement du er ude efter til din næste ironman eller Gran Fondo. Vil du derimod være på forkant med din restitution kan du med fordel indtage protein undervejs.

Tags:

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Black Instagram Icon